آیا شما یک نوجوان وسواسی هستید ؟

شاید چیزهایی درمورد اختلال وسواسی شنیده باشید. همان طور که از اسمش پیداست، این اختلال باعث می شود فرد کارهای وسواسی یا افکار و احساسات و رفتارهای نامتناسب داشته باشد. هر کسی ممکن است افکار عجیب و غریب داشته باشد یا بعضی اوقات کارهای غیرمعمول انجام دهد، اما افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، نمی توانند این کارها را متوقف کنند.

افکار وسواسی، فکرهایی هستند که هرقدر هم تلاش کنید، از شما دور نمی شوند. این افکار معمولآ نگرانی ها هستند. نگرانی هایی در مورد کثیفی و چیزهای بدی که ممکن است اتفاق بیفتد. شاید خودتان هم بدانید که کارتان منطقی نیست، اما احساس می کنید چاره دیگری ندارید. این طور به نظر می رسد که تنها راه ‏متوقف کردن افکار، انجام همین اعمال است.

رادین وسواس کثیفی دارد . یعنی اینکه او به خاطر فکر کثیفی نمی تواند غذایی را که دست کسی به آن خورده است را بخورد زیرا او فکر می کند که غذا پر از میکروب شده است .

محسن هم اگر بیست نگیرد ناراحت میشود و همه ی فکرش این است در امتحان غلط نداشته باشد برای همین نزدیک امتحانات همیشه مضطرب و نگران است .

بعضی از بچه ها هم از اینکه به دستشوئی مدرسه بروند وسواس دارند چون فکر می کنند که دستشوئی مدرسه کثیف است و خیلی وقت ها دستشوئی خودشان را تا خانه نگه می دارند .

از کجا بفهمیم که دچار وسواس شده ایم ؟

از کجا بفهمیم که دچار وسواس شده ایم ؟

-اگر یک فکر مدام با خودتان مرور می کنید مثلا چک می کنید زیپ شلوارتان باز است یا نه ؟

-اگر همیشه فکر می کنید که یک اتفاق ناگوار برای شما یا یکی از اعضای خانواده تان قرار است بیفتد.

چند بار دستانتان را می شوئید

-دستتان را به جای یکبار چند بار می شوئید به طوری که پوست آن قرمز می شود .

-اگر زیاد  در حمام می مانید و چندبار خودتان را میشوید.

-اگر کیف مدرسه تان را بارها و بارهاچک می کنید .

کارها رابارها وبارها کنترل می کنید

-کارها رابارها وبارها کنترل می کنید تا مطمئن شوید آنها را درست انجام داده اید. برای مثال تکالیفتان را بارها کنترل می کنید تا اینکه اشتباهی مطمئن شوید در آن وجود نداشته باشد. حتی اگر دفعه اول هیچ غلطی پیدا نکنید، باز هم این کار را ادامه می دهید.

-باید بدانید که افکار و اعمال وسواسی، روزها را واقعا برایتان سخت می کند. بعضی اوقات از اینکه نمی توانید این فکرها را کنار بگذارید شاید احساس ترس و ناامیدی کنید. ممکن است گوشه نشین شوید و به خاطر اینکه اضطراب نگرید خیلی جاها نروید .

-اگر بعضی اوقات همیشه یک خاطره بد را با خودتان مرور می کنید و با یادآوری آن موضوع افسرده می شوید .

این را هم باید بدانید که شما در انجام این اعمال و رفتار مقصر نیستید و در واقع درچار یک بیماری شده اید و بایستی برای درمان خودتان اقدام کنید .

حالا چه کارهایی می توانیم برای از بین بردن وسواسی انجام دهیم ؟

مشکلاتنان را در یک دفترچه یادداشت بنویسید

۱-سعی کنید که مشکل خودتان در یک دفترچه یادداشت به زبان ساده بنویسید. با این کار شما می فهمید اختلال وسواسی چقدر روی زندگی شما اثر دارد.

۲-برای کنترل هر یک از کارهایی که در دفترچه خودتان یادداشت کرده اید یک راه حل پیدا کنید . مثلا اگر شما دستتان را شش بار بعد از دستشوئی می شوئید سعی کنید این دفعه آن را پنج بار کنید . یا اگر در حمام زیاد می مانید . سعی کنید که زمان کمتری را هر دفعه در حمام باشید .

۳-در یک قسمت از دفترچه نگرانیها و اضطراب های خودتان را نیز یادداشت کنید و سعی کنید که نوشته های خودتان را با یک فرد قابل اعتماد در میان بگذارید.

۴-از پدر و مادرتان بخواهید که شما را پیش مشاور ببرند . او با تمرینهایی که به شما می دهد در مدت زمان چندماه می تواند شما را درمان کند

 

شما ممکن است این را هم بپسندید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *